Sayfalar, 1,2,3,4,5,6

11.03.2010

Türkü Özlüm Çelik ’in Kaleminden / ÖZDEMİR ASAF

ÖZDEMİR ASAF / Yaşamı:. 11 Haziran 1923 yılında Ankara'da doğdu. Asıl adı Halit Özdemir Arun'dur.
Babası Mehmet Asaf, Şura-ı Devlet'in kurucularındandır.
Babasının öldüğü yıl(1930) Galatasaray Lisesi'nin ilk kısmına girdi. 1941 yılında 11. sınıfta, bir ek sınavla Kabataş Erkek Lisesi'ne geçip, 1942 yılında mezun oldu. Ortaöğreniminin ardından İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde, İktisat Fakültesi'nde(3. sınıfa dek) ve bir yıl Gazetecilik Enstitüsü'nde yüksek öğrenim gördü. Bu arada gazetecilik(Tanin_Zaman), çevirmenlik, matbaacılık yaptı.
İlk yazısı Servet-i Fünun-Uyanış dergisinde çıktı.
1951 yılında Sanat Basımevi'ni kurdu ve kitaplarını 'Yuvarlak Masa Yayınları' adı altında yayımladı. 28 Ocak 1981 tarihinde İstanbul'da hayata veda etti.
*
Kısa, özlü söyleyişlerin yer aldığı, humor içeren düşündürücü özgün şiirleriyle tanındı.
Karşıtlıkları, benzerlikleri, çağrışımları kullanarak söz ve sözcük oyunlarına dayalı şiirlerinde yaşam görüntülerini, eşyayı, izlenimleri soyutlaştırır.
Dokunaklılık yüklü şiirlerinde başlıca temalar; sevgi, anılar, yalnızlık, ölüm v.b.’dir.

YAPITLARI
• Dünya Kaçtı Gözüme (1955)
• Sen Sen Sen (1956)
• Bir Kapı Önünde (1957)
• Yuvarlağın Köşeleri (1961)
• Yumuşaklıklar Değil (1962)
• Nasılsın (1970)
• Çiçekleri Yemeyin (1975)
• Yalnızlık Paylaşılmaz (1978)
• Bir Kapı Önünde (1982, toplu şiirleri 1, ölümünden sonra)
• Yalnızlık Paylaşılmaz (1982, toplu şiirleri 2, ölümünden sonra)
• Benden Sonra Mutluluk (1983, yayınlanmamış şiirleri, ölümünden sonra)


Türkü Özlüm Çelik ’in Kaleminden / ÖZDEMİR ASAF
Özdemir Asaf... Tarzının özgünlüğü bütün benzetilebilmelere üstün engeldir. Kendine has, olabildiğine yalın ama yalınlığı mertebesinde de yoğun olan şiirleriyle sarar ruhumuzu, Asaf.
Şiirlerinin okunuşu oldukça kolay ve zevklidir fakat şiirlerindeki özü algılayabilmek bir o kadar da zordur.
Ve dolayısıyla kitapları birçok defa hatim edilir, başucu kaynaklığından ziyade… Her defasında ciddi zorlu beyin çatışmalarına ve yaşamsal sorguya iter. Onca duyguyu, onca düşünceyi bu betimlemesi zor üslupla nasıl vermiştir şiirlerine, şaşırtır.
…….. "Çağırdım geldiler ..…….. Oturmasalar ölürdüm.…….. Oturdular öldüm.…….. Anlamadılar."*
Mucize kavramına yakınlaştırır hızlı adımlarla. 'Özdemir Asaf’ sözlüğünü ve yazımını görürüz, edebi üretiminde.
'Eşsizlik' girince de şiir diyarına bir başka olur üstatlar... Felsefi söylemlere rastlanan şiirlerini çözümlemek temel felsefe bilgisiyle olamayacak kadar kendine özgüdür ..
Özgünlük burada da gösterir kendini tatlı bir şımarıklıkla,
……..…….. "( ... ) Denizlere bakıyorum denizlere...……..…….. Denizler bu kadar mı ... ?"
*
Matbaacılıkla uğraşması şiirlerinin basımına olan hassasiyetini de artırmıştır, bir de şair estetiği dahil olunca bu özene ne olabileceğinin tanımı kolay olabilir mi?

Toplumsal hesaplaşmanın hıncını şiirlerine verirken tohum tohum, 'yeni' bir alaylama dili kullanılır. ASAFlama da diyebilir miyiz yaptığına, ustanın?
*
Şair diyarının tek kişilik, bağımsız ülkesinin; halkıdır Özdemir Asaf. O, hayatı toplumsal açıdan a1gı1ayabilmek gidişatında, şiirselliği de katabilmek adına mucizevî bir yoldaştır da aynı zamanda. Varlığımıza yepyeni bir duruş sağlamanın yollarından biri de Özdemir Asar tan geçer.
Yollarımızda küçük bir değişikliğe var mısınız?
*
Hazırlayan: Türkü Özlüm Çelik (kaynak-GençHayat_15 Mart 2006_sayı-4, syf-15)